De Vreedzame School

vreedzameschool

Op onze school volgen alle leerlingen de Sociaal Emotionele methode, de “Vreedzame School”. Deze methode is in de regio Apeldoorn uniek. Hoewel er al in Nederland 200 scholen zijn die hiermee werken, zijn wij de eerste Apeldoornse school die met deze gecertificeerde methode werkt.

De Vreedzame School: meer dan een lesmethode

De Vreedzame School is onze sociaal-emotionele methode. De kern bestaat uit een wekelijkse les voor alle groepen in conflictoplossing en de sociale competenties die daar voor nodig zijn. Toch is de Vreedzame School veel meer dan een lesmethode. Het is een filosofie, een aanpak waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat.

 

Taken en verantwoordelijkheden

Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. De klas en de school als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap.

In het kader van de Vreedzame school hieronder een link naar de film “japanse levenslessen”. Kanamori is een meester van groep 6 op een basisschool in Japan. Hij weet, door zijn manier van lesgeven, kinderen hun emoties te laten uiten en dat geeft een heel prettige, goede groepssfeer. Door emoties met elkaar delen, beginnen de kinderen het belang van zorg voor hun klasgenoten te ervaren. Een leerkracht zoals ieder juf of meester wenst te zijn!! Echt een aanrader om te kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=umOHxEy1qig

Klik hier  voor een interessant artikel over de vreedzame school.

Klik hier voor de uitleg Vreedzame School door Margrietha v/d Brug.