Nieuws uit leerteam 2

dinsdag 12 maart 2019

GROEP 4
Rekentaal

In groep 4 zijn we bezig met woorden. Niet zomaar woorden, maar Rekentaal! We hebben namelijk heel veel speciaal voor het rekenen bedachte woorden en die hebben we opgeschreven en aan de muur gehangen. Wat dacht je bijvoorbeeld van ‘Ontelbaar’? Iemand zei: dat zijn de haren op je hoofd! Of de korreltjes zand in de zandbak! Maar ook woorden als ‘vermenigvuldigen’ (keer) en ‘delen’ zijn aan bod gekomen.
Zielige Yucca
Verder hebben we een hele zielige Yucca in de klas. Deze plant stond eenzaam in de gang en wij hebben hem geadopteerd. Wie heeft er thuis nog wat potgrond? En drie (bamboe)stokken om hem op te binden? We gaan proberen de Yucca weer op te lappen!
Themamuur
De Themamuur staat in het teken van ‘Voorjaar’. Hoewel we op dit moment niet echt van een lekker voorjaarsweertje kunnen spreken, weten de kinderen toch al een hoop over het voorjaar te vertellen. Bijvoorbeeld dat de vogels weer terug komen uit het Zuiden (en dat het Zuiden niet alleen Limburg is!). En dat er dieren nu wakker worden uit hun winterslaap. Op mijn vraag welke dieren wij vooral zien in het voorjaar, kwam niet zoals ik verwacht had het antwoord ‘lammetjes’. Nee, volgens groep 4 zien we de teken weer terug in het voorjaar. En gelijk hebben ze! Op warme dagen is het nu alweer oppassen voor die beestjes!
GROEP 5
Even voorstellen
Voor de vakantie is meester Thom bij ons in de groep gestart als stagiair. Thom zit in het derde jaar van de Katholieke Pabo in Zwolle en komt de komende periode bij ons in groep 5. Hij zal verschillende lessen en daarnaast een klein project uitvoeren in de klas. Welkom meester Thom!
Schoolreisje (datum)
Ons schoolreisje is verplaatst van dinsdag 11 juni naar maandag 8 juli. Dit is reeds gecommuniceerd middels een e-mail die verzonden is op woensdag 6 maart (Schoolreizen 2019). Mocht u dit gemist hebben, vergeet het dan niet aan te passen op de agenda!
Stijldansen
Afgelopen maandag zijn groep 5 en 6 gestart met het project ‘Stijldansen’. We gingen direct aan de slag en hebben de basisstappen van de dansstijl ‘rumba’ al geleerd. De komende 7 weken gaan we hier mee verder. Uiteindelijk zullen we meedoen aan de voorrondes van de wedstrijd en wie weet… mogen wij naar de finale?!
Rekenen
In groep 5 zijn we net gestart met het nieuwe rekenblok. De komende twee weken werken we onder andere aan de volgende 2 doelen:
– Ik kan getallen tot en met 1000 optellen en aftrekken door ze onder ze onder elkaar te zetten
– Ik kan informatie halen uit een staafgrafiek of tabel.
Bij taal zijn we inmiddels gestart met het thema Ruimte. We hebben al verschillende woordenschatlessen gehad waarin woorden aanbod zijn gekomen zoals het heelal, lanceren, vastberaden, het laboratorium en de telescoop. Verder zijn we gestart met het vinden van het onderwerp in de zin. De komende twee weken leren we onder andere het verschil tussen het concreet en abstract zelfstandig naamwoord.
GROEP 6
Stijldansen

Afgelopen maandag zijn groep 5 en 6 gestart met het project ‘Stijldansen’. We gingen direct aan de slag en hebben de basisstappen van de dansstijl ‘rumba’ al geleerd. De komende 7 weken gaan we hier mee verder. Uiteindelijk zullen we meedoen aan de voorrondes van de wedstrijd en wie weet… mogen wij naar de finale?!
Rekenen
In groep 6 starten we vandaag met een nieuw rekenblok. De komende twee weken werken we onder andere aan de volgende 2 doelen:
– Ik kan berekeningen maken met een kalender en daarbij datumnotaties, kwartalen en weeknummers gebruiken.
– Ik kan lijngrafieken en staafdiagrammen aflezen en interpreteren.
Taal
Bij taal is ook groep 6 gestart met het thema Ruimte. We zijn druk bezig met de woordenschat. De eerste les gaat over woorden die te maken hebben met het klimaat. Voorbeelden hiervan zijn te vinden in het huiswerk van morgen. Daarnaast zijn we begonnen met het gebruiken van het voegwoord. En kunnen we het gezegde in de zin vinden.

Delen via